A Miskolci Kábítószer-ügyi fórum szakmai segítséget nyújt a kábítószer-probléma, valamint a kábítószerrel kapcsolatos bűnözés megelőzésében, kezelésében az érintett intézmények és szervezetek részére.
A miskolci Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (KEF) létrejöttét a Közgyűlés 2001. márciusában a III-46/3. 192/2001 sz. határozatával hagyta jóvá.
A KEF jogi személyiséggel nem rendelkező szakmai tanácsadó testület, amely összehangolja a kábítószer-probléma kezelésével foglalkozó helyi szervezetek tevékenységét, helyzetfelmérést kezdeményez, szakmai segítséget nyújt a helyi drogstratégia irányainak kijelöléséhez, a stratégia alkotásához és végrehajtásához. Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata összhangban a Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Stratégia Cselekvési Programjában megfogalmazottakkal a drogellenes küzdelem területén törekszik az egységes szakmai és módszertani szemléletmód megvalósítására, valamint arra, hogy a városban zajló kábítószer-fogyasztást megelőző tevékenységek ésszerűek, összehangoltak legyenek. E cél elérése érdekében a Kábítószerügyi Egyeztető Fórum munkáját erősíti és támogatja az Önkormányzat.
Jelenlegi tagszervezetek:
- Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata
- Drogambulancia Alapítvány
- Baptista Szeretetszolgálat Női lakóotthon
- B.A.Z. Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve
- B.A.Z. Megyei Rendőr-főkapitányság
- B.A.Z Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet
- B.A.Z. Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatala
- Két keréken Gördülők Alapítvány
- Laurus Szociális és Kulturális Egyesület
- Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekjóléti Intézmény
- Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
- Miskolci Egészségfejlesztési Intézet
- Miskolc Városi Rendőrkapitányság
- Miskolc Város Közoktatásáért Közalapítvány Célpont Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda
- Önmegvalósítás Egyesület
- Támaszpont Ifjúságvédelmi és Családsegítő Közhasznú Egyesület
- Viola Alapítvány
A Miskolci Kábítószerügyi Egyeztető Fórum (KEF) feladata, hogy összehangolja a városban működő intézmények és szervezetek munkáját a megelőzés, a kínálatcsökkentés, a kezelés, az ellátás, valamint a felépülés területén. A helyi drogprevencióval kapcsolatos pályázatokban aktív szerepet vállal, csakúgy, mint a családi és korosztályi programok készítésében a gyermek- és fiatalkorúak által előnyben részesített média (televízió, újságok és internet) közvetítésével. A KEF tagok egymás között, és a már működő országos szervezetekhez csatlakozva jelzőrendszert működtetnek az új pszichoaktív anyagok ártalmainak csökkentésére.
Fontos feladat, hogy az egészségügyi szereplők és a város ifjúsági szervezetei képviselőket delegáljanak a KEF-be, hiszen a szervezet működésében csak részvételükkel alakulhat ki a megfelelő egyensúly a megelőzés és a kezelés-ellátás feladatkörei tekintetében. Jelenlétükre a megfelelő információ-áramlás és együttműködés elősegítéséhez is szükség van.
Általános elvek a Miskolc KEF működésében
- Kiszámíthatóság. Az adott tagszervezetek számára átlátható, tervezhető legyen a KEF éves működése.
- Gyakorlatiasság. A KEF a városrészek közti eltéréseket, sajátosságokat figyelembe vevő fejlesztéseket tudjon megvalósítani, képes legyen új problémákra gyorsan reagálni.
- Tudományos megalapozottság. A fejlesztéseket, prevenciós programokat szükségletfelmérések alapozzák meg, segítve a szakmailag alátámasztott programok megvalósulását.
Területi munkacsoportok kialakítása
Mivel az elérhető drogok hatóanyagaiban akár három hónap alatt radikális változás mehet végbe, a fogyasztók számára eddig ismeretlen, új hatóanyagok jelenhetnek meg, a KEF-nek képesnek kell lennie arra, hogy gyorsan tudjon reagálni, a változó kockázatokra. A városrészenként eltérő szerfogyasztás, illetve a folyamatosan változó hatóanyagok és kockázatok miatt, a miskolci KEF-nek hosszabb távon célszerű területi munkacsoportokat létrehoznia, vagy a már meglévő területi alapon szerveződő intézményi munkacsoportokhoz csatlakoznia.
A KEF területi munkacsoportjának tagjai elsősorban az adott városrészben működő:
- addiktológiai intézmények,
- szabadidős szolgáltatók,
- szociális-, oktatási-, egészségügyi intézmények,
- veszélyeztetett személyekkel kapcsolatba kerülő formális és informális szervezetek.
A területi alapon működő munkacsoportok az adott városrészben érzékelhető problémákra helyi szinten, a szociokulturális sajátosságok figyelembevételével tudnak reagálni.
A területi munkacsoportok feladatai:
- a hatékony prevenciós munkához a helyi kábítószerügyi problémákról reális képet alkotó szükségletfelméréseket végeznek,
- folyamatosan monitorozzák az általuk elért, veszélyeztetett személyek pszichoaktív szerfogyasztását, a megjelenő kockázatokat,
- prevenciós programokat építenek ki, a városrész szociokulturális szempontjai, szerhasználati mintázatai, a területi infrastruktúra figyelembe vételével,
- kábítószerügyi jelzőrendszert működtetnek,
- szakmailag támogatják a helyi humán szolgáltatókat.