Egészségmagatartás ─ egészségvédelem
2. osztály
Cím: Kapcsolataink
Téma: Másokkal való együttműködés, egészségvédő emberi magatartás
A foglalkozás célja a tanulók már meglévő, kialakított egészségszemléletének erősítése, ismereteik bővítése, továbbfejlesztése, személyes egészségi állapotuk fenntartására vonatkozó igényük formálása. A másokkal való együttműködés, az emberi kapcsolatokban megélt érzelmek egészségre gyakorolt hatásának tudatosítása játékosan, mesefeldolgozás által.
4. osztály
Cím: A teljes ember
Téma: Családi, baráti, kortárs, közösségi kapcsolataink egészségvédő szerepe
A foglalkozás célja az egészségtudatosság erősítése, a testi-lelki egészségmegőrzés lehetőségeinek számbavétele, a test és lélek kölcsönhatásainak felismerése. Érzelemfelismerés, érzelemszabályozás, pozitív és negatív tulajdonságok számbavétele, utóbbiak korrigálása mesefeldolgozás, interaktív csoportjátékok által.
6. osztály
Cím: Egészség: testi-, lelki-, szociális jóllét
Téma: Egyéni, társas és környezeti hatások az egészségmegőrzésben
A foglalkozás célja az egészség fogalmának komplex megközelítése. Az egészséget védő, illetve azt veszélyeztető társas és környezeti hatások számbavétele életkornak megfelelő, életszerű példákkal. Továbbá az egészségmegőrzés egyéni felelősségének hangsúlyozása különös tekintettel a sport, a napirend, az egészséges táplálkozás, pihenés, aktivitás szükségszerűségére.
8. osztály
Cím: Serdülőkor és felelősségvállalás
Téma: A serdülőkorral járó pszichés változások: érzelemszabályozás, érzelemkifejezés, nemi szerepek
Fejlődéslélektanilag a serdűlőkor kritikus időszaknak tekinthető. A biológiai, hormonális és pszichoszociális változások mellett ez a káros szenvedélyek kipróbálásának korszaka is.
Ezért a foglalkozás egyik célja annak megvilágítása, hogy egy adott szociális közeg, a barátok, a média hogyan hatnak döntéseinkre, életmódunkra. Az előadás rendjén különös hangsúlyt kapnak a dohányzás, az alkoholfogyasztás, a pszichoaktív drogok kipróbálásának veszélyei, illetve a felelőtlen számítógép- és internethasználat következményei. Ugyanakkor lehetőség nyílik az egyéni értékek, erősségek számbavételére és azok preventív hatásának tudatosítására.
10. osztály
Cím: Drogprevenció
Téma: A szerek kipróbálásától a függőségig: a pszichotróp szerekkel való visszaélés lelki háttere és veszélyei
Az előadás célja a szenvedélybetegségek kialakulásának genetikai, szociális és lelki okainak bemutatása.
Az előadás keretében a kémiai szerekhez kötött (nikotin, alkohol, koffein, drog, gyógyszer) függőségek mellett a viselkedéses addikciók, az impulzuskontroll és az érzelemszabályozás zavarairól is szó esik. Ugyanakkor a tanulók tájékoztatást kapnak arról, hogy hová fordulhatnak szakszerű segítségért a témához kapcsolódó kérdések, problémák esetén.
12. osztály
Cím: A felnőttkor küszöbén – szermentesen
Téma: Döntésképesség, elköteleződés, felelősségvállalás magunkért és másokért
A különböző szerekkel való visszaélés a meghitt emberi kapcsolatok hiányából, illetve a különböző teljesítményhelyzetekben megélt, vélt vagy valós sikertelenségből származó szorongás- és feszültségcsökkentés látszólagos megoldását kínálva a szenvedélybetegség felé vezető utat készíti elő.
Az előadás célja egyrészt a felnőttkorral járó felelősségvállalás, a döntések hosszú távú következményeinek tudatosítása. Másrészt a személyes és kapcsolati mentálhigiéné fontosságának hangsúlyozásával a vágyott boldogság, a sikeresség, az értékesség érzés konstruktív, egészségvédő lehetőségeinek körüljárása, kifejtése.